Eigentijds ondernemerschap gaat over meer dan geld

7 oktober 2022 door Nicole Loeffen

‘Chapeau dat je veel voor eigen klanten werkt, bij veel collega’s van je blijft dat bij hobbyen’, reageert Rick, eigenaar van een gerenommeerd trainingsbureau, nadat ik hem vertel dat er bij mijn nieuwe klanten geen intermediairs tussen zitten. ‘Hobbyen, wat klinkt dat denigrerend,’ schiet door mijn hoofd, maar één adem verder begrijp ik wat hij wil zeggen. 

Veel collega-trainers vinden het prettig om hun ondernemerschap aan bureaus over te laten. Ze ontvangen panklare opdrachten, sturen een factuur voor de uitvoering en iedereen is tevreden. Zo ben ik ook ooit begonnen en daar is niets mis mee. Maar het past mij niet meer, hiervoor ben ik niet voor mezelf begonnen. Kant-en-klare opdrachten geven me net zo’n benauwd gevoel als de functieomschrijvingen waar mijn managers me vroeger in opsloten.

Ik pas niet in één hokje, wat soms lastig is voor anderen om te begrijpen. ‘Waarom profileer je je niet als een bureau?’ vroeg een vriendin toen ik vorig jaar met de re-branding van Mind-Act bezig was. ‘Omdat ik geen bureau ben,’ antwoordde ik. ‘Ik ben samen met mijn netwerk Nicole & Meer. Ik spreek graag zelf de klant om te begrijpen, bedenken en ook zelf te doen wat nodig is om bij te dragen aan blijvend resultaat.’ Zo, daar was ze even stil van.

Het is zeker niet de makkelijkste weg. Zo las ik laatst de oproep van oud ABN AMRO collega Gaby van Kesteren. ‘Ambitieuze vrouwelijke ondernemers gezocht die willen groeien! Je bent welkom met een minimale omzet van € 500.000.’ Dat haal ik nog niet, maar maakt dat mij een minder ambitieuze ondernemer? Rationeel snap ik waarom deze grens wordt gesteld, maar mijn ondernemershart voelt zich niet serieus genoeg genomen. Ik vertel dit een paar dagen later aan Angelique Reitsma, mijn voormalig opdrachtgeefster vanuit ING, die recent gestart is als zelfstandig verzuimspecialist. Ze is nieuwsgierig naar mijn ervaringen en ik naar haar. We hebben afgesproken op het stampvolle terras van Oranje Buiten in Hoorn, en als ik naar de bar loop herken ik Arnoud Ruiter, de eigenaar. ‘Weet je nog wie ik ben?’ Hij lacht, ‘Ja natuurlijk, Nicole!’

Vijftien jaar geleden nam ik hem aan bij ABN AMRO, daarvoor was hij privélakei bij Willem Alexander en Maxima en vrij snel daarna liet hij zijn ondernemers- en horeca bloed de vrije loop, met een knipoog naar de Oranjes voor wie hij nog steeds af en toe werkt. 

Na een rondleiding door de nonchalant ogende maar perfect georganiseerde strandtent met vergader- en feestlocaties, die ooit met twee containers begon, schuift hij ontspannen bij ons aan tafel aan. In tegenstelling tot andere horecazaken heeft hij geen gebrek aan vriendelijk en vakkundig personeel, en dus alle tijd om ons te vertellen over deze plek en over zijn ideeën om nieuwe initiatieven te ontplooien. 

Hij vertelt ons hoe hij zijn hele bedrijf heeft georganiseerd rondom de wensen van de gasten, die graag binnen twintig minuten willen eten, en hoe hij met jong personeel start dat steeds meer mag en kan en zo doorgroeit met en in de zaak. Tijdens Corona ging hij vrijwel direct kip met friet bezorgen, een kwartier na bestellen stond er iemand op de stoep, zijn personeel deed dit zonder morren met eigen auto’s en fietsen. Ik vertel dat ik direct in de allereerste lockdown week riep ‘dat kan wel online, laten we een pilot doen’, en toen dit goed ging in no-time de expert was in online lesgeven. 

‘Je bent zo goed als je laatste opdracht, blijf jezelf overtreffen en doe alleen wat je echt leuk vindt en waar je goed in bent,’ zeg ik even later tegen Angelique als Arnoud nog een drankje haalt. ‘Dat werkt, mijn klanten komen terug en introduceren mij binnen hun netwerk. Niet voor de makkelijke weg gaan en jezelf als ondernemer steeds opnieuw uitvinden, creatief en innovatief zijn, overleven zonder steunpakketten en bereid zijn om risico’s te nemen, daar proosten we op,’ zeg ik als Arnoud terug is. Onze drie glazen klinken tegen elkaar en ik twijfel of ik zal beginnen met een ouderwetse bitterbal of een eigentijdse gamba uit de verrukkelijke Maximatoren waar Arnoud net mee terugkwam.

Op weg naar huis zie ik mijn eigen tevreden blik in de achteruitkijkspiegel. Wat is die afwisseling toch lekker, de ene dag aan je onderneming en de volgende in je onderneming werken. Ik bruis weer van de energie en ideeën voor de re-branding van Being on Mission waar ik nu op focus. Dus…ABN AMRO en Fempower Your Growth, misschien eens denken over een andere omschrijving van ‘ambitieuze ondernemers?’ Want eigentijds ondernemen gaat echt over veel meer dan geld. Dan ben ik er volgend jaar graag bij! 

Terug naar het blog overzicht

Deze website gebruikt cookies. Klik op de onderstaande button om hiermee akkoord te gaan.